Klokkenluiders.
We lichten kort de richtlijn klokkenluiders toe. Alle informatie van de richtlijn kan je terugvinden in de andere bijlage. We raden je aan dit door te nemen alvorens een melding te doen.
Een klokkenluider is iemand die mistoestanden binnen een organisatie of bedrijft meldt. De wetgeving voorziet een lijst van inbreuken waarvan de melding of openbaarmaking onder de bescherming van deze wet vallen. Meldingen van inbreuken op eender welke wetgeving die onder een van deze domeinen valt, vallen dus automatisch onder het toepassingsgebied van de wet. Het gaat om inbreuken:
|
![]()
|
1. Je stelt inbreuken vast
Als er een (mogelijk) inbreuk die heeft plaatsgevonden in de werkomgeving of een inbreuk die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden, wil melden, dan raden we in eerste instantie nog steeds aan om dit onmiddellijk en in eerste instantie te melden aan een collega, de rechtstreeks leidinggevende of directie. Wil je een melding doen, dan kan je terecht bij een meldingskanaal. De identiteit van de melder blijft vertrouwelijk. Eens een melding is gebeurt, kan je deze niet meer intrekken.
2. Meldingen
2.1 Interne melding
Het interne meldingskanaal opgezet voor de wetgeving klokkenluiders is een samenwerking met enkele Taborpartners.
Zo garanderen we meer onpartijdigheid en geheimhouding en vermijden we belangenconflicten.
Misstanden over Huize Eyckerheyde kan je melden bij onze meldingsbeheerder Caro Depage van De Klokke vzw
uit Sint Niklaas.
Bij voorkeur maak je gebruik van het meldingsformulier. Dit wordt automatisch bezorgd aan de meldingsverantwoordelijke. De link naar dit formulier kan je hieronder deze info terug vinden.
Meldingen kunnen ook mondeling of per mail, al heeft dat minder de voorkeur. Je kan Caro bereiken: [email protected] of 03/ 766 12 50.
2.2 Ontvangstbevestiging & verder verloop
De persoon die een inbreuk meldt, krijgt hiervan een ontvangstbevestiging. De identiteit van de melder, en eventueel genoemde derden, blijft vertrouwelijk.
2.3 Extern melding
Je kan kiezen om je melding te richten tot een extern meldingskanaal. Je richt je dan best tot de bevoegde autoriteit voor het gebied waarop de inbreuk is begaan.
Dit kan onder meer bij de Federale Ombudsman, FOD Volksgezondheid, FOD Economie, FAGG, FOD Mobiliteit, …
De Federale Ombudsman ([email protected] of 02/ 290 54 91) is verantwoordelijk voor de coördinatie van externe meldingen. Het is de opdracht van de Federale Ombudsman om:
Je wordt beschermd als klokkenluider. De beschermingsmaatregelen die er zijn kan je nalezen in de uitgebreide informatie.
Als er een (mogelijk) inbreuk die heeft plaatsgevonden in de werkomgeving of een inbreuk die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden, wil melden, dan raden we in eerste instantie nog steeds aan om dit onmiddellijk en in eerste instantie te melden aan een collega, de rechtstreeks leidinggevende of directie. Wil je een melding doen, dan kan je terecht bij een meldingskanaal. De identiteit van de melder blijft vertrouwelijk. Eens een melding is gebeurt, kan je deze niet meer intrekken.
2. Meldingen
2.1 Interne melding
Het interne meldingskanaal opgezet voor de wetgeving klokkenluiders is een samenwerking met enkele Taborpartners.
Zo garanderen we meer onpartijdigheid en geheimhouding en vermijden we belangenconflicten.
Misstanden over Huize Eyckerheyde kan je melden bij onze meldingsbeheerder Caro Depage van De Klokke vzw
uit Sint Niklaas.
Bij voorkeur maak je gebruik van het meldingsformulier. Dit wordt automatisch bezorgd aan de meldingsverantwoordelijke. De link naar dit formulier kan je hieronder deze info terug vinden.
Meldingen kunnen ook mondeling of per mail, al heeft dat minder de voorkeur. Je kan Caro bereiken: [email protected] of 03/ 766 12 50.
2.2 Ontvangstbevestiging & verder verloop
De persoon die een inbreuk meldt, krijgt hiervan een ontvangstbevestiging. De identiteit van de melder, en eventueel genoemde derden, blijft vertrouwelijk.
2.3 Extern melding
Je kan kiezen om je melding te richten tot een extern meldingskanaal. Je richt je dan best tot de bevoegde autoriteit voor het gebied waarop de inbreuk is begaan.
Dit kan onder meer bij de Federale Ombudsman, FOD Volksgezondheid, FOD Economie, FAGG, FOD Mobiliteit, …
De Federale Ombudsman ([email protected] of 02/ 290 54 91) is verantwoordelijk voor de coördinatie van externe meldingen. Het is de opdracht van de Federale Ombudsman om:
- Externe meldingen van inbreuken te ontvangen
- Na te gaan of meldingen ontvankelijk zijn
- Meldingen door te sturen naar de instantie die bevoegd is om de melding te onderzoeken.
Je wordt beschermd als klokkenluider. De beschermingsmaatregelen die er zijn kan je nalezen in de uitgebreide informatie.